Hvad er der i grunden på kolonien?
Hvad er der i grunden på kolonien?
En rundrejse i stenenes geologiske kredsløb
Velkommen til en spændende ekspedition ind i stenens verden! Eleverne træder ind i rollen som geologer, der med havets skulpen som baggrundsmusik undersøger og udforsker de tre forskellige bjergarter: sedimentære, metamorfe og magmatiske bjergarter.
Nysgerrighed er deres trofaste følgesvend, og de skal føle og observere stenenes mangfoldighed og udfordres til at formulere hypoteser og teste dem ved hjælp af naturvidenskabelige metoder.
Igangsættere og Undersøgelser ledsager dem på rejsen, og forløbet kan afrundes med et eller flere produkter. Så sammensæt selv jeres forløb, drag ud i eventyret, og find ud af: Hvad er der i grunden på kolonien?!

Videoer
Når du er på lejrskole med dine elever på vores koloniejendomme i hele landet, følger der altid grej og aktivitetskort med, som du kan bruge med dine elever. I Hvad er der i grunden på kolonien? kan du bruge vores bestemmelsesduge med insekter, mider og meget mere, og derudover findes alle aktivitetskort i undervisningsforløbet i fysisk form, så du ikke behøver andet end at bygge dit eget forløb, der passer til lige præcis dine elever.
Aktivitetskort
Her er et overblik over alle aktivitetskort i forløbet “Hvad er der i grunden på kolonien?” Kortene er udviklet med udgangspunkt i vores koloniejendomme, og når du lejer en af dem til din lejrskole, får du adgang til alle kort og udstyr til at udføre aktiviteterne i undervisningsforløbet. Du kan også bruge dem i undervisningen i naturen tæt på din skole.
Du kan downloade alle kortene i dette undervisningsforløb gratis ved at klikke på knappen nedenfor.
- Alle
- Hvad er der i grunden på kolonien?
- Det geologiske kredsløb
- Bestemmelsesduge og plakater
- Skabeloner og ark
- Metode-/videnskort
De fem opdagelsesveje
Naturvidenskabelige undersøgelsesmetoder
Naturfaglige undersøgelsesmetoder og modellering er nøgleelementer i naturfagsundervisningen. De udgør et særligt fagsprog, som vi bruger til at udforske og opnå viden med. I alle vores undervisningsforløb i Science Lejrskole tager vi udgangspunkt i de fem naturvidenskabelige undersøgelsesmetoder, der retter sig mod naturfagene.
-
Observation
Vi træder ud i naturen med åbne sanser og betragter verden omkring os med nysgerrige øjne. Hvad ser vi? Hvad hører vi? Observation er kilden til ny viden, når vi bruger tiden til at finde frem til nye opdagelser.
-
Prøv-dig-frem
At prøve sig frem handler om at udforske og afprøve forskellige tilgange, hypoteser eller ideer. Det er som at tage en nysgerrig omvej, hvor vi tester, justerer og lærer undervejs. Vi bevæger os uden for det kendte og lader vores nysgerrighed guide os, mens vi udforsker og opdager nye veje.
-
Modeller
Vi skaber modeller for at forstå komplekse fænomener. Modeller hjælper os med at gøre det store småt – eller den lille stor. Vi forenkler vores verden omkring os, når den abstrakte viden skal omformes til en model, der udgør et trinbræt på vejen til større forståelse.
-
Eksperiment
Systematiske forsøg tester vores teorier og hypoteser. Nysgerrigheden bliver sat i rammer, når nøjagtighed og præcision bliver vores nye holdkammerater i jagten efter viden.
-
Spørg-læs-søg
Vi stiller spørgsmål, dykker ned i tekster og kilder for at finde svar. Hvad siger opslagsbøgerne om dyrelivet mellem træerne. Det er som en læringsspiral, hvor ny viden danner nye spørgsmål, der skal udforskes.

